Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom! Uważaj na phishing. To jedna z metod, z której najczęściej korzystają przestępcy. Polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane. 

Zachowaj ostrożność i dowiedz się więcej o phishingu => www.sgb.pl/phishing 

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości? 

  • niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki 
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć 
  • podejrzanych logowań na koncie 
  • problemów z kontem lub płatnością 
  • niekompletnych danych, które należy potwierdzić 
  • niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić. 

Jak przebiega takie oszustwo? 

  • Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy. 
  • Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze. 
  • Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku. 
  • Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a. 
  • Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane. 
  • Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
    Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie?  
  • Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA. 

Jak się chronić? 

  • Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł. 
  • Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony. 
  • Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie. 

Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem lub zadzwoń na Infolinię SGB, czynną 24/7: 

  • 800 888 888 (bezpłatne połączenie) 
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).

https://www.youtube.com/embed/b-mQLg_R3pA